followers

Wednesday, August 6, 2014

Popia serunding kencing manis

Ha..apasal tajuk saya mcm tu,,ha,,kalau nak tau,,nila nk habak mai,,smlm,,ku pergi pasaraya tunas manja,tujuannya nk bl kulit popia dan bahan2 nk wat popia serunding la,hehe skali terjumpa popia serunding segera kau,kat sebelah kulit popia,,apalagi,dengan tamaknya,saya ambik dan tk plak tgk hrganye,tapi etap jgk ambik bahan2 utk wat popia sendiri,,tapi hati ni mmg rs tk sedap je ,yelah da ambik bahan2 nk wat popia serunding,tp ttp jgk ambik yg segera punya,,

Last2 pg la byar kat kaunter,malas nk pikir lama tkt anak meragam dlm kete,,en suami tolong tgkkan,dlm nk byr tu hati ni rs bk cansel je popia serunding  segera tu,knplah berat nak buka mulut,da setal la byr.kn rrm 60 semua,..dlm hati apa yg mahal sgt,ms tu tk tgk la resit lg,,da masuk dlm kete,.layan anak,,dan tergerak k tgk resit,,ha engkau ..rupanya popia serunding tu rm 29.90...hehhe mmg la tk mahal ,tapi aduhai rugi nye lah ,,bila dikira2 bahan2 utk buat sndiri baru brp rm...

Ok,tkpr,sy pujuk hati spya lupakan hal tu,.balik je umah trus la pg goreng,esited kan,,da bl mahal2 msti nk cb ,nk jgk tau kesedapannya,,berbaloi ke tak dgn hrga tu,sempat lg bgtau pda anak ,"malam ni kita makan yg segera ni dl ye,esok mama buat yg lain kat adik,"

Siap goreng smpai la ms nk merasa...alangkah hampanya...bila rs yg diharapkan tkde pd popia tu,,serunding dia manis bebeno...blh kencing manis trus..walaubgaimana pun,,sy anggap tkde rezeki,,so hari ni,,bru la smngt nk wt serunding sendiri..biarlah susah skit,janji.rsanya meletop..hehhedan yg paling pnting,anak suka makan,tersenyum bila tgk dia makan air tgn ibunya sndiri,,puas hati kan?

Sekian la coretan ku di hari ini...wassalam

Sunday, August 3, 2014

Raya

Alhamdulillah...masih berkesempatan beraya...digaza belum reda dengan peperangan,apapun hanya doa yang mampu di titipkan,,semoga mereka lebih tabah menghadapi dugaan ini,

Raya hari ini amat menarik,,kerana sambil beraya sambil dapat duit raya,,sebab dapat jual produk shaklee ..bisness yang simple,,,takde orang nak marah,,,kecuali saya yg marah diri sendiri,sebab apa,,tak join shaklee awl2 lgi,,hehhe,org lain da kaye,kita baru nak mula,,

Apapun agama jhn dilupa kan2..sekian uk masa ini,,mata mengantuk plak,,penat beraya,,hehhe..jumpa lagi dalam entry lain,,
Assalamualaikum

Thursday, July 24, 2014

Amalan Rasulullah di 10 malam terakhir Ramadhan

DALAM satu hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah dikatakan bahawa: "Barang siapa yang mendirikan Lailatul Qadar dengan iman dan ketakwaan, maka Allah akan menghapuskan semua dosanya yang berlalu."

Mendirikan malam al-Qadar bermakna mengisi malam itu dengan pelbagai ibadat dan menjauhkannya daripada semua perbuatan maksiat hingga ia benar-benar menjadi malam yang penuh kebaikan dan keberkatan.

Ada beberapa amalan yang dilakukan oleh Rasulullah saw dan sahabat pada malam-malam akhir Ramadan untuk mengisi Lailatul Qadar. Antaranya:

Mandi, berpakaian indah dan berharum-haruman

Diriwayatkan oleh Ibnu Abi `Asim bahawa Huzaifah pernah mengerjakan qiyam Ramadan bersama Rasulullah dan melihat bahawa Baginda mandi pada malam itu. Ibnu Jarir pula berkata bahawa sahabat menyukai mandi pada malam-malam akhir Ramadan.

Demikian pula beberapa riwayat daripada sahabat seperti Anas bin Malik dan ulama pada masa Tabi'in menyatakan bahawa mereka akan mandi, memakai baju indah dan berharum-haruman apabila berada pada akhir Ramadan.

Apa yang dilakukan oleh Rasulullah saw, sahabat dan Tabi'in ini adalah satu upaya untuk menyambut dan meraikan kedatangan Lailatul Qadar, sambil berdoa mendapatkan keampunan dan keberkatan malam itu.

Melaksanakan solat sunat, iktikaf dan membaca al-Quran.

Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan satu hadis daripada Aishah, bermaksud: “Adalah Rasulullah apabila telah masuk 10 akhir daripada Ramadan, maka Baginda akan menghidupkan malam-malamnya, membangunkan keluarganya dan mengikat pinggangnya.” (ikat punggang disini mungkin bermaksud menjauhi pergaulan suami-isteri)

Sahabat dan ulama berbeza pendapat dalam memberi penafsiran terhadap hadis di atas. Tetapi, mereka bersepakat bahawa Rasulullah melebihkan ibadatnya pada 10 malam yang terakhir Ramadan.

Ibadat yang biasa dilakukan pada malam Ramadan adalah solat Tarawih dan Witir serta membaca al-Quran. Dalam salah satu hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud dari Amru bin `Ash bermaksud: “Barang siapa yang solat pada malam Ramadan dan membaca 10 ayat daripada al-Quran maka dia tidaklah dicatat sebagai orang yang lalai.”

Mengerjakan solat dan membaca al-Quran pada pada malam yang akhir ini sangat penting hingga dalam salah satu riwayat dikatakan bahawa Rasulullah melakukan solat pada malam Ramadan dan membaca al-Quran dengan tertib.

Baginda tidak akan melalui ayat rahmat terkecuali berharap agar Allah memberikan rahmat itu dan tidak melalui ayat azab terkecuali bermohon perlindungan daripada Allah daripada azab itu.

Solat berjemaah juga sangat diutamakan pada malam akhir Ramadan hingga Imam Malik dan Imam Syafie berkata: “Siapa yang solat Isyak dan Subuh berjemaah pada malam al-Qadar, dia telah mengambil bahagiannya daripada malam itu.” Ertinya orang yang mengerjakan solat Isyak dan Subuh saja dianggap telah mendapat sebahagian daripada Lailatul Qadar, apa lagi mereka mengisinya dengan amalan lain sepanjang malam itu.

Selain solat dan membaca al-Quran, 10 akhir Ramadan ini biasanya diisi oleh Rasul dengan beriktikaf di masjid dan tidak tidur bersama isteri-isterinya. Ini berdasarkan hadis Aishah yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, bermaksud:”Bahawa Rasulullah beriktikaf pada 10 hari akhir sampai Baginda wafat.”

Memperbanyak doa.

Rasulullah bersabda doa adalah otak segala ibadat. Doa juga kunci daripada semua ibadat. Aishah diperintahkan oleh Rasulullah untuk memperbanyak doa pada 10 malam terakhir Ramadan.

Dalam satu hadis daripada Aishah diriwayatkan at-Tirmizi, Aishah diajar oleh Rasulullah membaca doa pada malam al-Qadar.

Ulama bersepakat bahawa doa yang paling utama pada malam al-Qadar adalah doa yang meminta keampunan dan kemaafan daripada Allah. Perkara ini seperti doa yang diajarkan Rasulullah kepada Aishah. Doanya berbunyi: “Allahumma innaka afuwun tuhibbul afwa fa' fu anni (maksudnya, Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah Maha Pengampun, yang suka Maha Mengampun, maka ampunilah aku ini).”

Pada malam itu Allah akan mengabulkan semua permohonan dan doa, terkecuali terhadap empat golongan manusia. Ibnu Abbas berkata: “Semua doa pada malam itu diterima terkecuali doa orang meminum arak, anak yang derhaka kepada ibu bapa, orang yang selalu bertengkar dan mereka yang memutuskan silaturahim.”

PENYAKIT KEPUTIHAN BAHAYA?


Salam sejahtera pembaca-pembaca yang manis..
Zaman sekarang banyak penyakit yang menular.Salah satu penyakit yang perlu diketahui oleh kaum wanita adalah Penyakit Keputihan. Walaupun tidak semua Keputihan memerlukan rawatan, namun dengan mengenal dan mengetahui mengenainya sekurang-kurang kita dapat mengambil langkah awal bila terjadi kepada kita.
Image
Maka dari itu, pertama skali haruslah dibezakan dahulu, keputihan yang normal terjadi pada setiap wanita dan yang mana tidak. Keputihan Vagina atau dalam bahasa medicalnya disebut leukore atau flour albus, adalah cairan yang keluar dari vagina/liang kemaluan secara berlebihan. Dalam keadaan normal, cairan ini tidak sampai keluar, namun belum tentu cairan yang keluar tersebut merupakan suatu penyakit.
Image
Pada kesempatan kali ini, penulis akan cuba mengupas tentang jenis-jenis Keputihan berdasarkan simptom-simptom yang boleh dilihat. Gejala tersebut boleh diamati dari sifat cecair yang keluar ketika berlakunya keputihan. Sumber cecair boleh berasal dari vagina, cecair pangkal rahim, cecair uterus, dan cecair yang berasal dari tiub falopio.
  • Bila cecair yang keluar berwarna jernih, berlendir banyak tetapi tidak berbau maka hal ini merupakan sesuatu yang biasa terjadi ketika hampir hendak period, hormon estrogen yang berlebihan dan stress. Keputihan seperti ini juga sering dijumpai pada wanita hamil.Image
  • Jika cecair yang keluar seperti susu kental, likat, sangat banyak dengan bau yang tidak begitu mencolok maka kemungkinan telah terjadi radang pada serviks/pangkal rahim (servicitis) dan vagina (vaginitis).
  • Cecair yang keluar berwarna coklat, cair seperti air, sangat banyak dan lembab, maka kemungkinan wanita tersebut menderita vaginitis, servisitis, gangguan pembuluh darah pada serviks, endometriosis dan kesan rawatan radiasi ketika merawat kanser. Warna coklat timbul akibat perdarahan yang terjadi akibat masalah-masalah tersebut. Ini perlu kepada perhatian dan rawatan doktor
  • Bila cairan berwarna kelabu dengan cebis/carik darah, cair seperti air, sangat banyak dan berbau busuk yang keluar dari vagina, maka kemungkinan wanita tersebut mempunyai ulser vagina, vaginitis. Kemungkinan lain yang sangat perlu diperhatikan adalah kemungkinan kanser benign. Segeralah mendpatkan kepastian dari doktor anda.
  • Jika cecair yang keluar berwarna merah muda, cair, sangat banyak tetapi tidak berbau maka kemungkinan telah terjadi infeksi bakteri non spesifik. Gejala ini juga timbul saat seorang wanita kelebihan hormon estrogen. Untuk masalah ini, rawatan antibiotik biasanya akan dimulakan oleh doktor anda
  • Bila cecair yang keluar putih, cair berbintik bintik banyak, berbau hanyir disertai dengan rasa nyilu atau sakit ketika membuangImage air kecil serta gatal di sekitar kemaluan maka kemungkinan wanita tersebut menderita infeksi yang disebabkan oleh opportunistic fungus/kulat. Candida albicans adalah kulat yang paling sering didapati di kemaluan seorang wanita terutamanya wanita hamil kerana ketika hamil paras hormon yang tinggi akan menyebabkan pH di kemaluan wanita terganggu seterunya menyebabkan opportunistic fungal akan mula menyerang. Untuk masalah ini, rawatan dengan anti-fungal (Fluconazole tab, Clotrimazole vaginal tab,Candid V cream) samada ditelan ataupun dengan menggunakan pessary akan diberikan oleh doktor.
  • Bila cecair yang keluar berwarna kuning kehijauan, berbuih, merah, sangat banyak, gatal, berbau busuk dan terasa sakit apabila ditekan pada sekitar kemaluan serta kemerahan pada vagina, maka kemungkinan telah terjadi infeksi yang disebabkan oleh kuman protozoa Trichomonas vaginalis.
  • Terakhir, bila cairan yang keluar berwarna kuning, kental, sangat banyak, terasa panas dan gatal pada kemaluan, sakit apabila ditekan pada daerah sekitar kemaluan, nyilu/sakit ketika membuang air kecil, maka kemungkinan besar wanita tersebut mengalami jangkitan kuman yang disebabkan oleh Nisseria Gonorrhea. Rawatan biasanya menggunakan antibiotik dari group penicillin
Dah dapat gambaran sedikit sebanyak tentang perbezaan Keputihan? Bagus.. Lepas ni kalau nampak macam lain macam je, cepat-cepatlah dapatkan nasihat dari doktor ye.
Tapi, kalau keputihan normal, walaupun ianya tidak membahayakan nyawa, saya yakin ramai berasa tidak selesa bila menghadapinya. Keputihan akan menyebabkan kita rasa rendah diri kerana kita risau orang berdekatan dengan kita akan dapat menghidunya. Dibawah ni, saya kongsikan beberapa tips untuk mengurangkan gejala keputihan.
1) Cuba cari cara untuk mengurangkan stress yang anda hadapi dengan cara yang anda selesa. Mungkin dengan berendam didalam air suam atau meluangkan masa untuk berurut dan bersauna di spa sekali sekala.
2) Ambil vitamin C dengan dos yang lebih tinggi dari biasa. Ketika stress, kadar penyerapan vitamin C dalam badan akan menurun secara mendadak. Vitamin C seperti yang kita tahu merupakan booster kepada immune system kita. Immune sistem yang lemah menyumbang kepada ketidakstabilan emosi juga memudahkan kita diserang kuman. Lebih lanjut mengenai vitamin C, sila baca kebaikan vitamin c
ImageImage
3)Boleh ambil supplemen seperti alfalfa atau klorofil untuk membantu masalah keputihan. Alfalfa mempunyai antibacterial dan antifungal effect. Ianya juga pencuci darah yang agak effective. Pengambilan alfalfa sebagi diet harian dapat membantu mengurangkan masalah keputihan yang disebabkan oleh jangkitan kuman.
Image
4) Inisiatif lain anda boleh guna pantyliner berherba yang dibuat dari 100% kapas. kapas dapat menyerap lendir dan cecair keputihan dengan lebih effective dari gel. Herba yang terkandung dalam pantyliner tersebut sedikit sebanyak dapat membantu mencuci dan mengurangkan kegatalan yang dihadapi wanita tadi.Image
5) Selain itu, anda  boleh amalkan petua orang lama dengan mencuci Miss V dengan air rebusan daun sireh yang masih suam. Sireh memang diakui mempunyai kesan antibacterial dan petua ini telah diamalkan secara turun temurun oleh nenek moyang kita. Ianya juga dapat menaikkan seri wajah wanita tadi. Miss V sihat, Seri wajah juga akan meningkat!
6)Gunakan pembersih wanita yang berubat seperti Candazole v feminine hygiene

Selain itu jika anda kesuntukan masa anda boleh amalkan supliment shaklee yang ringkas dan mudah untuk diamalkan,

Set MISS V >

JOM KITA LIHAT
AlFalfa + Sustained released Vitamin C..

Anda boleh lihat kebaikan vitamin c dan kebaikan alfafa 
             


Ada lagi tawaran hebat:
- Anda akan dapat Konsultasi kesihatan secara percuma 
- Pembelian dengan kami melayakkan anda mendapat diskaun menarik! 
- SMS/whatapps laju2 kalau nak dapatkan harga kawan2!

♥Untuk mendapatkan produk ini sila hubungi miyra di 0148195447 (wassup/msj) Atau lawati fanpage Miyrass Beauty Shop,,
♥sila like page untuk mendapatkan tips2 berguna
♥maklumat di blog ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat atau , mengubati

Tuesday, July 22, 2014

Tampal gigi

Salam pembaca blog saya, hari ni pergi klinik, konon2 nak pgi utk cek sakit lain, last2 pegi tampal gigi., oh tidak,, sebab kan lambat tampal gigi, gusi da tumbuh dan nak tutup tempat yg berlubang,, cuaknye bila doktor bagitau kena potong sikit kulit tu, hehhe..alhamdulillah.tk rasa sakit , kawan, jangan jadi macam saya ye,da lama baru nak pegi, baik pegi awal, sebab tak sakit pun

Sunday, July 20, 2014

Jalan jalan

Alhamdulillah puasa yang ke 22 hri ye ? Bagaimana puasa hari ni semua...mesti da kuat kan..sebab da hari ke 22 da..

Hari ni entah apa yang tebiatnya, kemas halaman dengan adik lelaki ku sorang ni..ha biasalah nak dekat raya ni, macam macam la kerjaan yang dicari,, tapi sambutan raya tahun ni biasa2 je...tak la beria2,,,

Tengahari ke bandar , niatnya nak baiki tel,..alih2 tauke yang baiki telefon kata cas ku yang rosak,,,takpelah janji tel dapat berfungsi kembali

Hehe ..memang la tak boleh nak berpisah dengan telefon ni,, da jadi barang wajib ada da,,apapun saya ambil kesempatan bawa anak ke tempat game , suka betul dia dapat naik kereta sewa hehhe

Saturday, July 19, 2014

SET KURUS DAN KECANTIKAN KULIT

Salam smua..hari ni nak update pasal set kurus dan kecantikan kulit shaklee

Kalau nak tau, shaklee mempunyai pelbagai produk untuk kegunaan harian ..shaklee juga menyediakan set kurus dan kecantikan kulit kerana shaklee amat perihatin terhadap keperluan kita

Antara set kurus dan kecantikan kulit yang mampu dimiliki oleh anda ialah LECITHIN, ALFAFA DAN ESP

Mari kita lihat kebaikan nya

Kebaikan lecithin adalah >

♥untuk proses metabolisma kolesterol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids)
♥Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolesterol
♥Ia membantu menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL)
♥Lecithin memecah serta mencairkan lemak terutama kolestrol
♥Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluhan-pembuluhan darah.
♥Membantu mengawal paras triglycerides

Kebaikan alfafa pula adalah >

♥mengandungi enzim penting untuk pencernaan
♥mengurangkan toksin
♥merendahkan kolestrol
♥menyingkir lemak dan kolestrol
♥melegakan keletihan
♥mencantikkan kulit
♥membaiki masalah saluran penghadaman

kebaikan ESP >

♥Membekalkan tenaga berterusan yang bertahan selama beberapa jam
♥Memberi rasa kenyang bagi individu yang dalam proses mengurangkan berat badan
♥Membantu menjadikan kulit lebih berseri
♥menganjalkan kulit/awet muda kerana protein penting untuk kulit.
♥Meransang regenerasi kulit dan otot,
♥mengurangkan kedutan,
♥Memberi ton warna kulit yang sekata
♥Membantu menghilangkan parut jerawat di muka
♥menjadikan kulit muka halus-mulus, gebu
♥Protein yang lengkap (mengandungi 9 asid amino yang  penting untuk fungsi badan)
♥Membantu mengurangkan risiko kanser,
♥Bertindak sebagai antioksidan,
♥Menguatkan sistem imun tubuh,
♥Mempertingkatkan tahap kolestol baik,
♥Memelihara kesihatan jantung
♥Membaiki pigmentasi –
♥membaiki masalah rambut seperti beruban dan rambut  gugur,
♥membaiki pigmentasi, kedutan dan kesan tua
♥Membaiki memori – meningkatkan kualiti memori, vitaliti,        dorongan seksual dan rangsangan
♥meningkatkan sistem imun, maka ia baik untuk kekal bertenaga,
♥mencegah migrain,
♥Mencegah insomnia dan tekanan
♥Baik untuk hormon –
♥Membantu merendahkan paras kolestrol,
♥Mencegah osteoporosis
♥Membantu pembentukan sel-sel baru
♥Mempercepatkan pemulihan luka selepas pembedahan.
♥Memudarkan parut
♥Membantu pembinaan tubuh kanak-kanak
♥Kecantikan kulit dan rambut





♥Untuk mendapatkan produk ini sila hubungi miyra di    0148195447 (wassup/msj) Atau
♥lawati fanpage Miyrass Beauty Shop,,
♥sila like page untuk mendapatkan tips2 berguna Produk -

》》produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat atau , mengubati《《

Rezeki Allah

Alhamdulillah dapat rezeki hari jumaat,,, semalam, anak saudara bagi buah2..tq ye munah,,, semoga lebih murah rezeki,, dan dapat cahaya mata cepat2,,
Amin...

Friday, July 18, 2014

JOM IKUT AMALAN RASUL ALLAH

55 AMALAN SUNNAH RASULULLAH

1. PANDANGAN MATA
Pandangan mata adalah anak panah iblis. Lihat bukan muhrim sekali saja. Lihat kali kedua akan hilang nikmat ibadah 40 hari. Tiada kusyuk.

2 MAKAN GARAM
Celup jari kelingking dalam garam, menghisapnya sebelum dan selepas makan. Garam adalah penawar paling mujarab keracunan dan boleh menghalang sihir.

3. MINUM TANGAN KANAN
Sentiasa minum memegang gelas dengan tangan kanan. Iblis minum dengan tangan kiri.

4. SESAAT DI JALAN ALLAH
Sesaat berdiri di jalan Allah lebih baik dari solat di depan hajarul aswad pada malam Qadar walaupun hanya sekadar "hai kawan ayuhlah kita solat"

5. LANGKAH KANAN
Masuk masjid kaki kanan, keluar kaki kiri. Masuk rumah kaki kanan, keluar rumah kaki kiri. Masuk tandas kaki kiri, keluar kaki kanan.

6. MAKAN TIGA JARI
Nabi s.a.w makan kurma dengan 3 jari iatu jari ibu, telunjuk dan hantu. Kita makan nasi kalau susah bolehlah dengan 3 suapan pertama ikut sunnah.

7. JAMINAN ALLAH
3 orang mendapat jaminan Allah iaitu orang yang memberi salam sebelum masuk rumah, orang yang keluar ke masjid dan orang yang keluar ke jalan Allah.

8. GUNTING BULU
Apabila lelaki dan perempuan tidak menggunting, mengemas bulu kemaluan dan ketiak selama 40 hari, maka iblis akan bersarang dan berbuai di situ.

9. JANGAN BERSIUL
Jangan bersiul kerana sewaktu mula-mula dibuang ke dunia, iblis mengembara sambil bersiul-siul dan orang yang bersiul itu adalah penghibur iblis.

10. CARA POTONG KUKU TANGAN
Mula dari jari telunjuk yang kanan terus ke kanan sampai kelingking kanan, disambung dari kelingking kiri ke ibu jari kiri hingga ibu jari kanan.

11. CARA POTONG KUKU KAKI
Mula dari kelingking kanan ke sebelah kiri sampai kelingking sebelah kiri.

12. PANJANG LENGAN BAJU
Panjang lengan baju Rasulullah SAW adalah hanya sampai pergelangan tangan sahaja.

13. PAKAIAN KESUKAAN
Pakaian kesukaan Rasulullah SAW adalah gamis iaitu baju labuh atau kurta.

14. BERSIWAK
Jika didahului dengan bersiwak (bersugi), satu kali anda bertasbih maka Allah hitung 70 kali bertasbih. Jika bersolat akan dihitung 70 kali solat.

15. DOA DALAM SUJUD
Saat yang paling hampir antara seseorang hamba dengan Tuhannya ialah ketika bersujud kerana itu hendaklah kamu memperbanyakkan doa di dalamnya.

16. ADAB DI TANDAS
Masuk tandas kaki kiri, pakai alas kaki dan tutup kepala.

17. ADAB MAKAN
Hendaknya menghindarkan diri dari kenyang yang melampaui batas. Sepertiga makanan, sepertiga minuman dan sepertiga lagi untuk bernafas.

18. TIGA JENIS ORANG
3 jenis orang yang tidak akan dipandang oleh Allah SWT pada hari kiamat iaitu orang tua penzina, Raja yang berdusta, orang miskin yang sombong.

19. PAKAI MINYAK WANGI
Memakai minyak wangi adalah Sunnah maka pakailah terutama ketika hendak bersolat, ke masjid atau ke mana sahaja.

20. AMBIL WUDUK SEBELUM TIDUR
Gosok gigi dan ambil wuduk sebelum tidur malam kerana menjadi amalan yang sangat dirahmati dan menghindar gangguan iblis dan syaitan.

21. CINCIN PERAK
Pakai cincin perak di kelingking kanan atau kiri. Akan mendapat pahala Sunnah berterusan selama memakainya.

22. SOLAT FARDHU DI MASJID
Nabi SAW tidak pernah solat fardhu di rumah. Setiap langkah kanan ke masjid akan diangkat satu darjat dan langkah kiri akan dihapus satu dosa.

23. PAKAI CELAK
Gunakan celak ismid (dari galian) kerana ia menguatkan penglihatan dan menumbuhkan bulu mata. Setiap malam dicalit tiga kali pada mata kanan dan kiri.

24. PANJANG PAKAIAN
Panjang pakaian , jubah atau seluar seorang muslim adalah antara setengah betis dan tidak melebihi buku lali .

25. SOLAT FARDHU BERJEMAAH
Solat fardhu berjemaah di masjid dibayar 27 kali lipat dari solat sendirian di rumah. Jika anda waras dan sempurna akal, di manakah anda akan solat?

26. MENGUAP
Menguap adalah dari syaitan. Bila rasa hendak menguap, tahanlah atau tutuplah mulut dengan belakang tangan kerana syaitan akan masuk melalui mulut.

27. MENYIMPAN JANGGUT
Memotong misai dan menyimpan janggut. Lebih afdal dengan jambang sekali. Diberi pahala amal berterusan selama menyimpannya.

28. JANGAN MENGHADAP KIBLAT KETIKA BUANG AIR
Jangan menghadap / membelakang Kiblat ketika buang air kecil / besar. Dibolehkan bila dalam bangunan, itupun kalau terpaksa.

29. WARNA PAKAIAN RASULULLAH
Disunatkan memakai pakaian berwarna putih kerana Rasulullah SAW menyukai pakaian berwarna putih.

30. POSISI TIDUR
Posisi tidur yang dianjurkan ialah mengereng di atas rusuk kanan, muka dan badan mengadap kiblat dan tapak tangan kanan di bawah pipi.

31. MINUM LEPAS MAKAN
Lepas makan nasi jangan terus minum. Tunggu sebentar anggaran selama berjalan 40 langkah barulah minum.

32. TIDUR SEBELUM ZOHOR
Tidur sebentar sebelum Zohor kerana ianya membantu ibadah di malam hari dan bangun sebelum gelincir matahari untuk solat Zohor.

33. BERDIRI HORMAT
Rasulullah SAW membenci perbuatan orang bangun dari tempat duduk dan berdiri memberi hormat apabila baginda lalu atau masuk ke suatu majlis.

34. PAKAIAN BERWARNA
Dilarang memakai pakaian warna kuning kemerahan seperti yang dipakai oleh sami Hindu / Buddha khususnya bagi lelaki.

35. MAKAN DENGAN ORANG MISKIN
Rasulullah SAW suka memberi makan atau makan bersama orang miskin. Jika kita makan bersama orang miskin, hendaklah kita mendahulukan mereka.

36. MENU RASULULLAH
Rasulullah SAW membuka menu sarapannya dengan segelas air sejuk yang dicampur dengan sesendok madu asli.

37. PEMBERIAN YANG TIDAK BOLEH DITOLAK
Ada 3 pemberian yang tidak boleh ditolak iaitu bantal, minyak wangi dan susu.

38. KETAWA RASULULLAH
Ketawa Rasulullah SAW hanyalah senyuman.

39. MINUMAN RASULULLAH
Minuman yang paling disukai oleh Rasulullah SAW adalah minuman yang manis dan dingin.

40. HISAP AIR DALAM HIDUNG
Ketika membersihkan diri setelah bangun tidur jangan lupa menghisap air ke dalam hidung 3x kerana syaitan bermalam dalam lubang hidung.

41. BERI MAKAN ANAK YATIM
Nabi SAW suka memberi makan anak yatim. Sesiapa yang duduk makan bersama anak yatim dalam satu bekas, syaitan tidak akan menghampiri bekas tersebut.

42. LARANGAN PAKAI CINCIN
Dilarang memakai cincin di jari telunjuk dan jari tengah.

43. BANGUN TIDUR
Nabi SAW bangun tidur lalu duduk seraya mengusap muka dengan telapak tangan agar hilang ngantuknya dan membaca doa bangun tidur.

44. KONGSI MAKANAN
Jangan kedekut berkongsi makanan. Nabi SAW suka makan makanan yang banyak tangan memakannya.

45. 4 RAKAAT SEBELUM ZOHOR
Solat 4 rakaat setelah gelincir matahari sebelum zohor. Saat itu pintu langit dibuka untuk menerima amal soleh dan tertutup ketika solat zohor.

46. ISTIGHFAR
Nabi SAW beristighfar kepada Allah mohon keampunan dosa dan bertaubat setiap hari lebih dari 70 kali.

47. JANGAN MENCACI MAKANAN
Jangan mencaci makanan. Jika suka, makanlah , jika tidak suka biarkan sahaja.

48. APABILA BERTAMU
Apabila bertamu, jangan berdiri memberi salam di depan muka pintu tetapi dari sisi agar terpelihara pandangan dari melihat terus ke dalam rumah.

49. JAWAB SALAM DALAM TANDAS
Tidak diperkenan menjawab salam ketika di dalam tandas kerana ada lafaz Allah dalam kalimah jawab salam. Cukup dengan berdehem atau isyarat suara.

50. MAKANAN PANAS
Rasulullah SAW melarang meniup makanan panas. Hendaklah biarkan sejuk sedikit hingga mudah untuk dimakan.

51. GILIRAN MINUM
Jika berkongsi minum dalam satu bekas atau botol, hendaklah memberi giliran minum yang berikut kepada orang yang di sebelah kanan.

52. 3 AMAL
Nabi SAW menasihati jangan meninggalkan 3 amal iaitu puasa 3 hari sebulan (afdal 13,14,15 hb Hijrah), solat Dhuha dan solat sunat Witir.

53. JANGAN TIDUR MENIARAP
Jangan tidur meniarap kerana ia adalah posisi tidur ahli neraka dan yang dibenci Allah.

54. CARA PEGANG MISWAK
Miswak dipegang dalam keadaan jari kelingking dan ibu jari di bawah miswak dan jari lain di bahagian atas.

55. DUA RAKAAT SEBELUM SUBUH
Dua rakaat sunat sebelum solat fardhu Subuh itu adalah lebih baik dari dunia dan segala isinya....

Sebarkan...spya lbh ramai lg yg mengamalkn sunnah...jom amal sunnah nabi!!

KENALI PENYAKIT KELAMIN

Apa itu penyakit kelamin

PENYAKIT KELAMIN ( STD )Kaitan STD dan jangkitan HIV :Tingkahlaku berisiko (seks bebas) yang mendedahkan pesakit kepada jangkitan STD juga mendedahkan pesakit kepada HIV.STD meningkatkan risiko untuk menjangkiti HIV sehingga 10x ganda.* kerana mudah mendapat jangkitan dengan menyediakan tempat tempat masuk (entry point) dan penyebaran dengan menyediakan tempat keluar (exit point) disamping meningkatkan pendedahan sel darah putih / nanah yang mengandungi HIV.,


Ini bermakna mereka yang dijagkiti STD adalah berisiko tinggi untuk dijangkiti HIV melalui tingkahlaku berisiko atau risiko dijangkiti HIV meningkat, akibat dijangkiti STD.Apa itu penyakit STD?Penyakit STD adalah penyakit yang ditularkan melalui membran mukus dan cecair kelamin lelaki dan wanita, tekak dan dubur. Kebanyakan penyakit STD mudah dirawat. 


Sekiranya penyakit ini dikesan dari awal, ia tidak akan menyebabkan masalah yang serius. Sekiranya tidak, infeksi akan merebak dan komplikasi seperti kemandulan boleh terjadi. Penyakit ini mudah dijangkiti, oleh itu pengetahuan mengenai penyakit, tanda-tanda penyakit dan cara mendapat rawatan adalah penting.Bagaimanakah boleh saya mengetahui jika saya sedang menghidapi penyakit STD?Penyakit STD lazimnya tidak banyak tanda-tanda. Anda mungkin menghidapi penyakit tersebut tanpa menyedarinya. Oleh itu, anda mungkin menjangkiti orang lain tanpa disedari.


Berikut adalah ringkasan beberapa penyakit STD yang sering ditemui dan cara merawatnya.  

1.     Gonorea Tanda akan muncul 3-5 hari selepas jangkitan terjadi. Bagi lelaki, discaj yang berwarna hijau kuning akan terjadi dan kesakitan akan dirasai sewaktu kencing. Discaj juga akan ditemui pada wanita. Adakalanya kedua lelaki dan wanita tidak menunjukan sebarang tanda-tanda.
Rawatan : Antibiotik. Kedua-dua pasangan perlu mengambil rawatan dan hubungan seks mesti dihentikan sehingga rawatan telah tamat.Risiko : Sekiranya jangkitan tidak dikesan dan tidak dirawat, jangkitan akan merebak dan menyebabkan kemandulan pada lelaki dan wanita. Terdapat beberapa jenis gonorea yang resistan kepada antibiotik, oleh itu adalah penting untuk seseorang itu dirawat oleh pengamal perubatan yang sah dengan rawatan yang sesuai. 

2.     Chlamydia Disebabkan oleh bakteria dan lazimnya tiada tanda. infeksi mungkin tidak disedari sehingga ianya mula menyebabkan masalah. Tanda seperti discaj dan kepedihan sewaktu kencing mungkin terjadi. Penyakit ini boleh terjadi bersama penyakit gonorea.

Rawatan :Antibiotik. Adalah penting agar kedua pasangan mengambil rawatan dan menghentikan hubungan seks sehingga rawatan telah sempurna.Risiko :Sekiranya penyakit tidak dirawat, infeksi akan merebak dan menyebabkan radang dan rahim dan kemandulan boleh terjadi. Infeksi ini kerap berlaku. 

3.     Sifilis Tanda Pertama infeksi ini adalah luka kecil ( ulser ) yang tidak menyebabkan kesakitan pada tempat yang dijangkiti ( chancre ). Biasanya ini terdapat pada kelamin atau mulut. Ini akan dapat dilihat selepas 9 hingga 90 hari selepas jangkitan terjadi. Ini akan hilang selepas beberapa hari dan mungkin tidak dikesan. Infeksi akan terpadam dalam badan untuk jangkamasa tertentu sehingga ruam merah terjadi pada seluruh badan. Ini juga mungkin tidak dapat dikesan / disedari.

Rawatan :Antibiotik. Kedua-dua pasangan mesti dirawat dan ubungan seks mesti dihentikan sehingga rawatan telah sempurna. Sekiranya ulser itu tidak dikesan, ujian darah perlu dilakukan untuk mengesan penyakit ini.Risiko :Sekiranya sifilis dibiarkan ia akan menyebabkan masalah pada masa depan. Antara komplikasi yang kerap ditemui adalah penyakit jantung terutamanya pada peringkat akhir. Dementia juga berlaku akibat infeksi pada otak. Wanita boleh menjangkiti anak dalam kandungan dan menyebabkan kecacatan. Rawatan boleh dimulakan pada bila-bila masa dan kejayaan lebih terjamin dan lebih cepat sekiranya rawatan dapat dimulakan lebih awal. 

4.     Chancroid Infeksi ini menyebabkan luka-luka kecil yang menyebabkan kesakitan di luka tersebut dan dikawasan sekeliling kelamin. Luka ini akan membesar dan tidak akan sembuh dengan sendirinya.

Rawatan :Antibiotik. kedua-dua pasangan perlu dirawat dan mesti menghentikan semua hubungan seks sehingga rawatan telah sempurna. 

5.     Herpes Disebabkan oleh virus Herpes yang menyerang hujung-hujung saraf. Tanda awal selepas jangkitan lazimnya disertai dengan kesakitan. Lecuran ( blister ) kecil akan terjadi pada kawasan yang dijangkiti - mulut dan kelamin - lebih kurang 2-20 hari selepas jangkitan terjadi. Ini mungkin disertai dengan demam tinggi, kesakkitan am pada badan dan bengkak kelenjar limfa. Lecuran ini akan pecah selepas 2-4 hari dan akan sembuh dengan sendirinya. Serangan berikutnya akan terjadi 3-4 kali setahun dan intensiti serangan ini akan berkurang apabila jangkitan menjadi lama ( kronik ).

Rawatan :Antiviral. Kedua-dua pasangan perlu dirawat dan hubungan seks dihentikan sehingga rawatan telah sempurna.Risiko :Wanita yang hamil boleh menjangkiti anak dalam kandungan. Infeksi ini boleh menjangkiti otak dan menyebabkan kecacatan pada bayi. 

6.     Trichomoniasis Wanita kerap mengadu bahawa terdapat discaj yang busuk, gatal dan rasa sengal pada kelamin. Lelaki pula tiada tanda langsung. Tanda akan terjadi 2-3 hari selepas jangkitan terjadi.

Rawatan :Kedua-dua pasangan perlu dirawat dan ubungan seks mesti dihentikan sehingga rawatan telah sempurna. 

7.     Candidiasis Infeksi ini terjadi pada faraj dan disebabkan oleh fungus. Ia menyebabkan discaj putih dan rasa gatal di faraj. Penyakit ini tidak semestinya terjadi akibat hubungan seka kerana ia boleh terjadi dengan sendirinya.

Rawatan :Ubat antifungus yang dimasukkan kedalam faraj. 

8.     Condyloma Sejenis virus yang menyebabkan "warts" yang akan dapat dilihat pada alat kelamin atau di sekeliling alat kelamin. 'Wart" ini adalah ketulan yang berwarna seakan kulit dan ini menyulitkan deteksi terutama di rongga kelahiran pada wanita. Tanda ini kerap dapat dilihat 3-9 bulan selepas jangkitan terjadi. Masa inkubasi yang panjang menyukarkan penetapan asal usul infeksi ini dan ini juga menyenangkan tularan terjadi.

Rawatan :Ia boleh dirawat dengan sejenis larutan yang dikenali sebagai "podophyllin". Wart akan disapu dengan ubat ini dan dibiarkan selama 4 jam. Selepas 4 jam, ubat ini boleh menyebabkan iritasi ( gatal-gatal ). Hubungan seks tidak boleh dilakukan sehingga semua wart telah dimusnahkan. kedua-dua pasangan perlu diperiksa.Risiko :Wanita yang telah dijangkiti oleh virus "Condyloma" perlu menjalani pemeriksaan pangkal rahim secara berkala. Ini adalah kerana virus boleh menyebabkan barah pangkal rahim. Jangkitan oleh virus ini amat  kerap 
Terjadi..

Kalau dilihat penyakit ini juga berbahaya walaupun nampak remeh kan..apa yang saya nak sarankan pada anda adalah mencuba supliment selain mendapat rawatan dan ubatan hospital,


Produk shaklee mempunyai set penjagaan kelamin,, iaitu vivix, vit c, esp, b complex, dan alfafa complex..



Anda boleh lihat kebaikan vivix antaranya ialah mengimpak 4 mekanisma  penuaan selular

lihat kebaikan vivix yang lain

Vitamin c sangat bagus untuk mengukuhkan sistem imun,, antara lain kebaikan vitamin c 

ESP juga banyak manfaatnya..antaranya membaik pulih tisu dan sel..lihat kebaikan ESP

Alfafa tumbuhan semulajadi yang ajaib ia adalah anti fungal
Kebaikan alfafa sangat banyak

Begitu juga dengan vitamin b..semuanya membantu dalam mengatasi penyakit kelamin









Wednesday, July 16, 2014

Resepi kuih bahulu

Bahan-bahan:
1 mangkuk telur ayam
1 mangkuk gula pasir
1/2 kilogram tepung gandum
Sedikit minyak.

Cara menyediakan:
1. Pukul telur dan gula sehingga kembang dan pekat.
2. Ayak tepung dan baking powder kedalam adunan batter yang telah betul-betul kembang dan pekat. Kacau adunan sehingga sebati.
3. Sebelum bakar bahulu, isikan acuan dengan minyak dan bakar dalam oven selama 10 minit untuk memanaskan acuan dan supaya adunan tidak melekat. Keluarkan acuan yang telah panas dari oven dan buangkan minyak.
4. Sediakan kain yang dibalut pada kayu untuk sapukan minyak ke acuan setiap kali sebelum masukkan adunan ke acuan.
5. Bakar gula dalam oven sebentar sebelum guna sehingga agak-agak hangat dan terus tuang kedalam telur. Tips ini untuk ketahanan kuih bahulu. Tahan sehingga sebulan tanpa pengawet.
6. Untuk meringankan kuih bahulu, panaskan tepung dalam oven

Selamat mencuba...
Kredit to resepibiskut

Resepi Biskut Green Princess

Bahan A
100gm mentega
75gm minyak sapi
60gm gula kastor
1/2 sudu kecil pewarna hijau epal

Bahan B
50gm serbuk badam
15gm tepung beras
220gm tepung gandum

bahan hiasan :
coklat masakan putih
*saya tambah ngan gula hiasan

Cara-caranya:
1. Pukul mentega,gula kastor, minyak sapi dan pewarna hijau epal sehingga sebati.
2. Kemudian, masukkan tepung beras dan tepung gandum dan gaul sebati. Masukkan serbuk badam.Rehatkan adunan seketika
3. Selepas itu, bolehlah diuli dan canai doh dan terapkan acuan
4. Biskut dah sejuk barulah dihias dengan coklat masakan putih dan gula hiasan mcm aku buat tu...
p/s : tp coklat putih ni dia melengas skit la..dan biskut ni pun lembut dan gebu mcm makmur tu... so kena berhati-hati ketika mengendalikannya.. :)

Kredit to resepibiskut

PRODUK SHAKLEE TAK SELAMAT?

 Salam semua..kalau dilihat dari tajuk besar tu mesti korang suspen kan..terbantut nak beli produk shaklee,,,:)

Sebenarnya saja nak wat gimik,, kalau nak tau,.produk Shaklee ni bermula dengan alam semulajadi.,, Saintisn Shaklee mencari bahan terbaik di seluruh dunia,, untuk dijadikan bahan dalam produk nya,.

Shaklee menjalankan lebih 350 ujian keatas setiap produk baru untuk logam berat, racun perosak, dan ratusan bahan cemar lain yang merbahaya

Sehingga sekarang Shaklee terus menjalankan 83,000 ujian kualiti setiap tahun untuk menjamin ketulinan, dan keselamatan produk

Secara teknikal, produk shaklee tiada parabens, triclosan, phthalates, sodium lauryl sulfat, natrium sulfat eter lauryl,1,4-diaxone, atau propilena glikol,

#Shaklee Tiada bahan yang diharamkan
#shaklee tiada pewarna tiruan
#Shaklee tiada lemak trans
#Shaklee tiada pemanis tiruan
#shaklee tiada perisa tiruan

 Shaklee tidak menggunakan binatang sebagai bahan ujian,
Pembungkusan produk shaklee selamat dan bebas biopenol toksin, phthalates dan dakwat toksid,

produk shaklee Dijamin 100 %
Jadi jangan takut dan ragu2 lagi untuk menggunakan produk shaklee ye

SHAKLEE BANTU ISRAEL?

stop spreading nonsense status unless u have the evidence that say so. btw shaklee takdak kena mengena dengan Israel sama sekali. yang korang dok tengok dekat link yang muncul kat wall korang. yang jadi viral sebab tu salah sorang dari AHLI SHAKLEE yang berbangsa dan agamanya jewish. Shaklee ni kan global. duit bonus masing2 xkira la agama apa sekali pon, dia nak buat apa dengan agama dia. itu hak dia. Shaklee takkan sama sekali sentuh bab tu. Bukan maksud saya sokong mana mana pihak. just nak jelaskan isu yang sama sekali tak soheh dan penuh dengan fitnah. before u said anything tak kira apa jua keadaan better ask the pro.

btw, Shaklee adalah syarikat yang baik , Visi dari Shaklee adalah mengharmonikan nature n science.... barang dihasilkan dari sumber2 yg berkualiti baik.. berasaskan penyelidikan, ujian klinikal dan piawaian kawalan kualiti yang tinggi...dan lastly..

sy pegang kata2 ni >>Sabda Rasulullah (SAW) bermaksud "Hikmah itu barangan tercicir orang mukmin, di mana sahaja dia menemuinya dialah yang berhak dengannya"<<

jangan jumudkan pemikiran hanya kerana shaklee tu from US. tak salah gunakan apa yang baik untuk kita as long itu memang baik, halal dan tak mudharatkan kita.

dah kalau kita pikir sempit sangat. dah xpayah main fb lansung. takpayah nak pakai tepon laptop bagai. tak ke kurang cerdik namanya. sedangkan Habib Umar Ben Hafidz pon penuh gajet untuk sebar dakwah. be cool dan chillex ok uols. jangan cepat sangat melatah. Kesian sangat nampak

sekian terima kasih.

Boleh copy sapa nk copya

Ayam percik ala bazar ramadhan

Salam Ramadhan semua...
haaaaa mesti ade yang suke dengan ape yang miyra nak kongsikan..
kongsi respi la..
resepi ayam percik.. yang macam kat bazaar ramadhan tu.. dan macam kat pasar malam...
kirenye sekarang korang dah boleh buat sendiri.. senang aje...

Bahan-bahan ( Anggaran 4 ekor ayam )
1 kg bawang besar
2 inci halia ( diblender )
100 gm lengkuas ( diblender )
80gm bawang putih ( diblender )
8 batang serai ( diblender )
3 1/2 cawan gula
1/2 cawan gula merah atau gula melaka
5 sudu besar stok ayam serbuk
4 cawan cili giling ( atau blender )
4 cawan cili sos
1 kg santan

Cara-cara
1.Satukan kesemua bahan -bahan diatas dalam satu stok pot yang besar, gunakan api sederhana untuk memasak bahan-bahan ini sehingga mendidih.

2. Setelah mendidih, masukkan ayam , ( pastikan korang dah potong ayam ni mengikut kesukaan )apa yang perlu korang take noted, jangan sampai masak ayam tu, kite hanya perlukan separuh masak sahaja untuk ayam percik ni.

3.Apabila ayam telah separuh masak, asingkanlah ayam untuk dibakar,

4.Gunakan penyepit buluh, untuk menyepit ayam setengah masak ni...sebelum dibakar.
Manakala, kuah yang lebih disimpan untuk dicurahkan ke atas ayam nanti

5.Setelah selesai bakar ayam perciknye..tibalah mase untuk menjamu selera..
yea..yea kite buke dengan ayam percik....
sedap....korang selamat mencuba

Kredit to chefgunawanmalaysia

Tuesday, July 15, 2014

Kuih buah melaka

Jom belajar buat kuoh buah melaka plak..

Bahan-bahan ( 20 biji )
10 helai daun pandan -kisar dan ambil airnya(kalau taknak boleh guna pewarna hijau, masa rebus nanti masukkan daun pandan yang diracit2)
2 ketul gula melaka
2 cawan tepung pulut
1 biji kelapa parut- ambil putihnya sahaja
secubit garam- digaulkan bersama kelapa

Cara-cara
Bancuh tepung bersama air daun pandan sehingga boleh diuli serata lembut. Pastikan adunan tidak terlalau lembek dan keras.(agak2 boleh dicubit)
Cubit adunan sebesar guli, masukkan gula melaka yg telah dipotong kecil2 ditengah2 adunan, bulatkan, dan pastikan menutupi keseluruhan gula.
masukkan ke dalam air yg sedang mendidih. Ulang sehingga 5-6 ketul.
Bila bebola timbul, bolehlah diangkat, dan ditapis sebentar sblm di gaul dgn kelapa

Kredit to serihati

Ayam Bazar ramadhan berulat?

https://www.youtube.com/watch?v=Y0mmWN5mqZw&feature=youtube_gdata_player

CEGAH DIABETES SEBELUM MEREBAK!

Salam semua..ada yang bertanya kepada saya produk apa yang ssuai untuk kencing manis..paling snang skali ialah vivix sebab cuma pekukan 1 jenis poduk, dan kita cuma perlu minum sesudu sehari,.sebab vivix ni macam sirap je...tapi ada yang kata mahal..sbnarnya tak...jika nak dibandingkan dengan ksihatan kita,,.

Kalau kita sayangkan diri kita,kita takkan berkia lagi nak try poduk ni kan, dari kena potong kaki, rabun...ha..saya pun takut dengar,,, minta dijauhkan smua dari masalah ini ye,,

Okla,, kalau anda taknak ubat yang mahal macam vivix ni, tkpe, kita ambil yang murah lagi ye,,, ok jom tngok dulu set yang saya nak suggest ni,, set diabetes bajet

Sesuai sangat kalau anda yang mengalami masalah sengal2 kaki, dan badan,

GLA COMPLEX -menghalang komplikasi diabetes. Merendahkan gula dalam darah, berkesan untuk diabetes semasa hamil dan usia tua. Meringankan kebas dan kesakitan disebabkan oleh gula darah yang tinggi.

B COMPLEX - menukar makanan kepada tenaga iaitu dengan menukar lemak, karbohidrat dan protin kepada tenaga sekaligus mengurangkan masalah keletihan.

ZINC - membantu pengeluaran insulin, mengekalkan fungsi insulin, seterusnya memperbaiki diabetes.

Kalau anda ada masalah mata rabun disebabkan diabetes ni,, boleh ambik carotomax..ia menghalang penglihatan dari kabur boleh lihat kebaikan carotomax 

Untuk pesakit diabetes juga boleh mengambil vitamin c untuk mengukuhkan kapilari dan salur darah , sila lihat kebaikan vitamin c

Tahap MG yang rendah boleh menyumbang pada masalah diabetes , anda boleh mencuba ostematrix. Lihat kebaikan ostematrik 

Nak cuba set diabetes shaklee? Hubungi miyra 0148195447
Lawati fanpage Miyrass beauty shop dan klik like jika suka




Monday, July 14, 2014

Ayam percik ala kelantan


Ayam Percik Kelantan Menggunakan Pemanggang Ajaib

Resipi ni saya ikut dari blog aziejaya Cuma saya tambahkan skit cili kering sebab nak pedas.

Bahan Utama
Ayam 3 paket

Bahan perap
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
Garam

Bahan kuah
1 tiub santan
1 biji bawang besar
1 inci halia
2 batang serai
10 tangkai cili kering (yang jenis kurang pedas. direndam sekejap dengan air panas)
Garam
1 sudu makan gula pasir
1 keping asam keping

Cara memasak:-

Bersihkan ayam dan perap dengan bahan-bahan perap yang telah dikisar halus. Perap dalam 30 minit.

Kisar bahan-bahan kuah kecuali asam keping, gula pasir, garam dan santan.

Tumis bahan-bahan yang dikisar hingga pecah minyak. Masukkan santan, garam dan gula. Masak hingga kuah sedikit pekat.

Panggang ayam di dalam pemanggang ajaib. Bila 3/4 masak, guna senduk dan curah sedikit kuah di bahagian atas dan bawah ayam semasa memanggang.

Bila ayam dah masak. Tutup api dan hidangkan.

CARA MENINGKATKAN SEO BLOG SEHINGGA 3000 PENGUNJUNG SEHARI!!!

Salam semua,, hari ahad ni ape yang korang buat kat rumah..? atau ada yang bekeja? Apapun korang mesti esited nak tau pasal entry yang saya nak bagi kali ni kan,, etry ni adalah tentang nak tingkatkan pengunjung blog..yelah..sangat penting pada mereka yang mencari makan menggunakan blog kan...so jom kita lihat tips menarik untuk dikongsi besama

-Daftarkan blog anda di search engine Google,Yahoo dan Bing atau boleh ke Cara Daftar blog di search engine.

-Buat Facebook Fanpage untuk blog dan ajak seberapa ramai LIKE.Jadikan blog lebih mesra search engine dengan menggunakan plugin SEO yang sesuai.

-Anjurkan contest yang berterusan untuk pelawat setia.Ramai Blogger sangat suka membaca balasan dari komen yang mereka tinggalkan.

-Ambil kesempatan dengan memasang  pluginComment Notifier untuk memaklumkan secara automatik setiap kali ada balasan komen baru di blog anda.

-Jika anda terjumpa entri yang menarik di blog Rakan Blogger yang lain, buat entri khas tentang kisah menarik tersebut dan letakan backlink kepada blog tersebut. Rakan Blogger lain pasti akan buat perkara yang sama kepada anda.

-Daftar dengan ComLuv.com dan pasang plugin commentLuv. Rakan Blogger pasti lebih suka meninggalkan komen di blog anda bersama dengan link entri terakhir blog mereka.

-Buat entri yang sering dicari oleh ramai orang seperti cara semak saman trafik, jadual cuti umum setahun, senarai orang paling kaya, jadual peperiksaan dan sebagainya.

-Ping entri baru dengan menggunakan khidmat Ping percuma seperi Pingler dan Pingoat.

-Sesekali buat entri yang kontroversi tetapi pastikan tidak melanggar undang-undang negara dan hukum agama.Jemput Rakan Blogger yang mempunyai ramai pengikut menjadi penulis jemputan di blog anda.

-Gunakan nama domain blog anda sebagai username di laman sosial seperti Facebook, Twitter, Google  dan Forum.Post entri sekurang-kurangnya sekali sehari dan pastikan setiap entri berkualiti bukan sekadar hanya menulis sahaja.

-Cipta tagline khas di akhir email yang boleh mengajak rakan-rakan melawat blog anda.Cipta tagline khas di message smartphone anda tak kira samada iPhone, Balckberry atau Samsung yang boleh menarik minat rakan-rakan melawat blog anda. Jangan tinggalkan message begini “Sent by DiGi from my BlackBerry Smartphone” kerana ianya tidak mendatangkan apa-apa faedah kepada anda.

Semoga anda semua mendapat manfaat dari entry kali ni,, kalau sudi sila comen ye,,

Kredit tu denaihati.. tq :)

Saturday, July 12, 2014

Vitalea bantu fokus dalam pembelajaran dan kerja

The best multivitamin itulah nama yang dianugerahkan pada vitalea shaklee dalam public interest tahun 2000..kenapa ye,, mestilah multivitamin ini mengandungi banyak khasiatnya...
Mengandungi 30 nutrisi lengkap yang diestrak dari sayur dan buah buahan.12 vitamin dan 7 mineral penting yang disaran oleh RDA..vitalea adalah multivitamin paling pantas diserap didalam air
Nutrisi yang terkandung didalam vitalea
vitamin A》untuk kesihatan mata, melawan kanser, bantu tumbesaran, kuatkan tulang, gigi, sistem imun, respiratori dan rambut

♥vitamin D》padatkan tulang, cegah penyakit tulang lembut,osteoporosis dan psoriasis

♥vitamin E》Anti oksida,memejalkan kulit, melancarkan darah, mencegah darah beku, sakit jantung, katarak, atritis,
 baik untuk sistem produktif lelaki

♥vitamin C》Anti oksida, melawan kanser, meransang formasi kolegen,meningkatkan daya tahan penyakit, mempercepat penyembuhan luka, mencegah selsema, gusi dan hidung berdarah, dan darah beku

♥asid folik》kesihatan fetus, meransang pengeluaran susu badan, kesihatan sel,darah merah, kurangkan risiko sakit jantung, kanser servik, anemia,osteoprosis, tekanan, kanser mulut, kesihatan kulit

♥vitamin b1》menukar makanan kepada tenaga, perkasa memori, kecerdasan mental,meransang peredaran darah,bantu tumbesaran, masalah keresahan, mabuk laut, darat, mengurangkanpetanda herpeszoster

♥vitamin b2》tukarkan makanan kepada tenaga, anemia, keletihan mata,katarak, jangkitan mulut, kekejangan 

♥vitamin b3》tukar makanan kepada tenaga, menghasilkan hormon, meransang peredaran darah, lower blood ripid, merawat kepeningan, cirit birit, migrain, ulser, nafas berbau, baik untuk perut dan usus

♥vitamin b6》metabolisma protin, baikimotot, senggugut, penenang, tenaga, elak muntah2, bibir kering, glossitis, dermatis, kekejangan, kebas, anemia

♥vitamin b12》membntu tumbesaran fetus kanak2! bantu selera makan, tindak balas saraf, baik untuk kecerdasan otak,kekuatan fizikal, mental, fokus, elak anemia, keletihan, keresahan, diabetes, rabun, dan tingkatkan keupayaan seksual

♥vitamin b5》melawan alahan, sembelit, meredakan tekanan, mencegah kesan antibiotik, mempercepat sembuh luka, mencegah jangkitan

♥biotin》
bantu b complek untuk berfungsi lebih baik, cegah rabun, rambut beruban, gugur, diabees, akit otot, ekzema, keradangan kulit

♥kalsium》perkasa tulang, gigi, elak darah beku, kebas, kejang, rasa sakit, ansomia, mengekalkan degupan jantung,mencegah osteoporosis

♥fosforus》padat tulang, diabetes, batu karang,cegah reput tulang, bantu tumbesaran, redekan sakit atritis, abnoreksia


♥iodin》untuk tiroid, bantu tumbesaran fetus,tingkatkan iq kanak2, membina ligamen/otot, kesinambungan tisu, kekuatan fizikal, dan kawal berat badan

♥magnesium》sihatkan tulang, rehatkan otot, an sistem saraf, sifat penenang semulajadi, cegah tekanan, diabetes, sakit jantung, batu karang, sakit buah pinggang, hati, dan masalah penghadaman

♥zat besi》membentuk hemaglobin, reda senggugut, bantu tumbesaran, elak letih, penyakit, anemia

♥zink》sistem imun, sembuh luka, keupayaan seksual lelaki, mencegah masalah prostat, baik utk deria bau, rasa, ketajaman minda

♥copper》bantu tukar zat kepada hemoglobin, sihat rambut, edema, penyakit tulang, dan masalah bengkak


Semuanya memainkan peranan pening pada tubuh kita,
Manfaat vitalea shaklee
penambahan tenaga segera
memberi tenaga , kecerdasan tubuh dan kekuatan mental, membantu sistem memori dan fks dalam pembelajaran dan kerja
pelengkap nutrisi
pelengkap kepada vitamin yang hilang akibat dari amalan diet yang tidak seimbang trutama mereka yang mengamalkan makanan vegetarian dan pesakit anemia
keupayaan sistem produktif
Penting kepada kanaka
2 dan remaja yang sedang membesar
metabolisma
Sangat membantu dalam stimilasi metabolisma dan melambatkan penuaan
elemen penting pada sel tubuh
Menyediakan asas nutrisi, memastikan sel hidup, pertumbuhan sel baru, membantu proses tumbesaran, pertumbuhan rambut, otot, kulit, kuku,hormon, serta menjaga kesihatan tirod
melindungi organ
Melingdungi fungsi buah pinggang, jantung dan hati
Jadi multivitamin ni sesuai sangat untuk mereka yang sibuk dan aktif,, cubalah!

Friday, July 11, 2014

NAK KURUS CUBA OMEGA GUARDS SHAKLEE

Tahukah anda apa iu omega guards? kenali omega dan manfaatnya kepada kita semua..

26 Kelebihan Omega guards shaklee Untuk Semua Orang

Kalau anda nak tau,Omega 3 adalah asid lemak penting yang mengandungi EPA dan DHA yang sangat penting untuk perkembangan memori dan menajamkan minda. Namun tubuh manusia tidak boleh menghasilkan EPA dan DHA ini sendiri,, dan kita perlu mendapatkan sumber EPA dan DHA dari sumber makanan dan juga supplement.

Sumber EPA dan DHA yang terbaik adalah dari haiwan seperti ikan berbanding tumbuh-tumbuhan yang sukar ditukarkan oleh enzim tubuh.

Tahap enzim tubuh yang bagus dapat memproses kesemua EPA, DHA, ALA dan lain-lain yang lagi yang terkandung dalam Omega 3 dengan maksima. Tak guna juga kita ambil makanan yang tinggi kandunga DHA, EPA dan lain-lain kalau enzim tubuh tidak berfungsi dengan baik.

Jadi amat penting pastikan tubuh dalam keadaan sihat supaya kesemua zat dan nutrien dari makanan dapat diserap dengan baik.

SUMBER OMEGA 3

Kelebihan Omega 3 dalam Omega Guard Shaklee
1. Minyak Omega 3 dalam Omega Guard Shaklee diesktrak dari ikan laut dalam dan berair sejuk (sardin, mackerel, herring dan anchovies)

2. Omega 3  dalam Omega Guard Shaklee mengandungi 3 kali lebih tumpat dari ketumpatan minyak hati ikan.

3. Tidak dihasilkan dari minyak hati ikan yang mengandungi toksik.

4. Sangat berbeza daripada produk omega 3 di pasaran kerana Omega Guard Shaklee satu satunya minyak ikan omega 3 paling tulen, lengkap dengan 7 jenis asid lemak omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA dan ALA.

5. 1 kapsul Omega Guard Shaklee membekalkan 905mg asid lemak omega 3, EPA dan DHA.

6. Kaedah utlratulen adalah proses penyulingan proprietari 3 molekul untuk mengektrask omega 3 yang tulen dan menyingkirkan bahan berbahaya seperti plumbum, merkuri, arsenik, kadmium, dioksin, dan PCB

7. Omega guards Shaklee dihasilkan daripada kaedah ultratulen bergred farmaseutikal berteknologi terkini

26 Manfaat Omega 3 Dalam Omega Guard Shaklee

1.  Omega 3 dapat mengelakkan strok
2.  Melicinkan kulit dan kelihatan kemerah-merahan
3.  Mencegah salur darah dari tersumbat
4.  Omega 3 mengimbangi perubahan dan kepekatan hormon PMS wanita
5.  Mengekalkan tekanan normal darah
6.  Membantu mengurangkan ketegangan urat leher
7.  Omega 3 dapat mencegah pembekuan darah dalam badan
8.  Merendahkan kolestrol
9.  Mengurangkan sakit kepala
10. Kekalkan tahap kesihatan trigliserida dan kolestrol LDL
11. Mengawal masalah obesiti
12. Mengurangkan risiko penyakit jantung
13. Sangat bagus untuk ibu hamil - membantu tumbesaran dan perkembangan  otak janin
14. Meningkatkan perkembangangan memori janin dan kanak-kanak
15. Meningkatkan sistem imun tubuh dan sangat bagus untuk kesihatan kanak-kanak
16. Membantu menyihatkan paru-paru
17. Omega 3 juga boleh memperbaiki masalah alahan kulit seperti eczema, psoriasis, dll
18. Mengurangkan demam hay, bronkitis, penyakit lelah, hepatitis, SLE  (lupus erythematosus)
19. Omega 3 juga membantu memperbaiki penyakit buah pinggang
20. Membantu menentang kanser paru-paru, payudara, kanser prostat dan kanser kolon.
21. Membantu meningkatkan kesihatan hati selepas pembedahan
22. Membantu pankreas pesakit kanser berfungsi dengan lebih baik
23. Memelihara fungsi-fungsi sendi
24. Mencegah penyakit gout

Selain itu, Omega 3 yang tekandung dalam Omega Guard Shaklee membantu memperbaiki masalah berkaitan otak seperti:-

- Mencegah insomnia
- Mengurangkan tekanan emosi
- Mengurangkan kemurungan dan kebimbangan
- Membantu memperbaiki masalah autism
- Membantu memperbaiki masalah kanak-kanak hyperactive
- Mengurangkan masalah schizophrenia
- Mengurangkan masalah lupa pada wanita yang telah melahirkan anak


Siapa Perlukan Omega 3 Untuk Menyokong Tahap Kesihatan?
1. Warga Emas
2. Pesakit Jantung
3. Wanita
4. Wanita yang telah melahirkan anak
5. Pesakit darah tinggi
6. Orang yang selalu lupa
7. Kanak-kanak berusia 1 tahun dan ke atas
8. Pelajar
9. Ibu menyusu
10. Ibu Hamil
11. Orang yang mementingkan tahap kesihatan yang bagus

Apa tunggu lagi...jika anda ada masalah kesihatan seperti diatas,., saya sarankan anda mencuba omega guards ini,,, selamat, dan mesra alam

Nak order ? hubungi miyra 0148195447











set kurus bajet SHAKLEE

Ha da  nak raya ni,, mesti ada yang sibuk nak cari baju raya,, nak slim, sebab nak pakai baju idaman kan,

So saya nak tunjukkan anda 1 lagi set slim bajet yang boleh anda miliki..


Kita lihat licithin dulu ye,, kalau siapa yang da tau,, fungsi lecithin untuk kurus ialah menarik lemak2 dalam badan supaya senang nak keluar dari badan..jom kita lihat gambar dibawah

KEBAIKAN LECITHIN



Ok,, seterusnya gandingan lecithin ialah herbalax, yang akan membawa lemak keluar dari tubuh..
Mari kita lihat kebaikan herbalax

KEBAIKAN HERBALAX


Jadi kalau berminat dan berkenan nak try set kurus shaklee
Boleh hubungi miyra ye,,nasihat percuma akan diberikan sehingga anda berjaya kurus
Miyra》0148195447


SET KURUS SHAKLEE BASIC

Salam semua..entry ini miyra nak berkongsi tentang apa yang diamalkan miyra untuk kuruskan badan,,,

Ha anda semua mesti tak sabar nak dengar kan,,, ok, sebenarnya apa yang diamalkan ialah set kurus shaklee , iaitu alfafa dan lecithin

Apa istimewanya set kurus ni ye..jom kita lihat gambar ini...

Untuk alfafa...sangat2 membantu melawaskan tau,.


Dan ini pula kebaikan lecithin


Dalam pengalaman saya mengambil set kurus ni...saya sangat berpuas hati kerana tiada masalah perut memulas yang amat sangat dan tiada masalah ceret berek..

Semuanya nampak seperti normal..yang seronoknya, buat keja sikit je peluh da kuar banyak macam bersukan,,, tapi kita mesti gantikan air dalam tubuh kita,, yelah da kua peluh kan,

Minum air sekurang kurangnya 2-3liter sehari,,seingat saya,25kg berat perlukan 1liter

Jadi saya shorkan set bajet ni untuk mereka yang nak kurus
Siapa yang berminat boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan produk dan nasihat,, miyra 0148195447

Thursday, July 10, 2014

langkah belian dengan esell shaklee

Step #1:
Klik Agree dan klik butang ‘Next’
Cara-Guna-e-Sell-Shaklee1
Step #2:
Check senarai harga dan klik butang “Checkout”
Cara-Guna-e-Sell-Shaklee_checkout1
Step #3:
Isi maklumat anda untuk proses penghantaran.
*Penghantaran adalah 3 – 5 hari bekerja dan penghantaran adalah melalui GDEX atau CITILINK.
Kemudian klik butang “Continue”
Cara-Guna-e-Sell-Shaklee_isi-maklumat-dan-continue
Step #4:
Sahkan semua detail dan barang diorder.
* ‘Freight Charges’ adalah ‘Kos Penghantaran’ atau Postage yang dikenakan.
Semenanjung Malaysia, kos penghantaran adalah RM10.
Sabah dan Sarawak, kos penghantaran adalah RM20.
Barangan yang bernilai RM800 ke atas dan setiap pembelian bersama-sama Vivix, kos penghantaran adalah PERCUMA!
Kalau order lagi banyak lagi jimat!:D
Cara-Guna-e-Sell-Shaklee_cek-detail
Step #5:
Anda boleh membuat bayaran menggunakan Credit Card atau Debit Card.
Cara-Guna-e-Sell_payment
Step #6:
Setelah selesai pembayaran, eSell akan email anda ‘order receipt’ dan SMS anda tracking number.
esell online shaklee 7
Senang nya!

order produk shaklee sendiri

sekarang nak order produk shaklee da mudah...andaq boleh order sendiri!!...jom cuba...belian ini untuk esp..

saya mahu beli esp sekarang!!!

BERAT TURUN DENGAN Lecithin???

Salam...pembaca blog yang disayangi,, 

Tahukah anda apa itu lecithin? dan kegunaan lecithin pada kita? Soalan itu akan terjawab di entry seterusnya dibawah

Lecithin sebenarnya digunakan untuk mengurangkan berat badan,

Untuk pengetahuan anda, Lecithin Shaklee adalah berasaskan soya ye.. bukan daripada haiwan.. sebiji kapsul Lecithin Shaklee adalah seberat 530mg.. dan bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan, kita memerlukan 4000mg sehariuntuk ia berfungsi membakar/mengemulsikan lemak-lemak di dalam badan kita..

Lecitin dinamakan “pengemulsi semulajadi” kerana ia mempunyai kesan ‘melekat pada lemak’….dalam kata ringkasnya,ia menyebabkan lemak tu ‘terapung’ dalam darah…dan seterusnya mencegah lemak dari melekat pada dinding membran..

Kenapa kita perlukan Lecithin ni untuk menurunkan berat badan ye?


Lecithin tak boleh dihasilkan oleh badan manusia; tetapi ianya sangat diperlukan oleh badan kita. Lecithin boleh diperolehi melalui kuning telur, jagung serta biji kacang soya…(dan tahukah anda?? Soybean Lecithin is the richest cholesterol-free source of lecithin! Woww!)…dan yang menariknya.. Lecithin Shaklee memang berasaskan kacang soya!! (*_^)
Jom kita lihat kebaikan lecithin



Sekarang kita lihat ujian lecithin ni ye


klik disini

ORDER FORM

Nama
Email Address
Contact No/Hp No
Delivery Address
Order/Quantity
Method of Payment Maybank
CIMB
Delivery Method
Any Inquiries

Click here to create your own form.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Lepak

Loading...